Logo van Beleef en Beleefd Autisme

EHBA in mijn klas, Eerste Hulp Bij Autisme

Beleef(d) Autisme

Beleef(d) Autisme

Beleef(d) Autisme is een uitgebreid lespakket met als doel om docenten in het primair en voortgezet onderwijs te voorzien van kennis en hulpmiddelen om beter om te gaan met leerlingen met Autisme Spectrum Stoornissen (ASS) in de klas. Het begrip voor deze leerlingen groeit daarmee. Voor de leerlingen met ASS leidt het tot meer rust en minder frustratie.

De naam Beleef(d) Autisme heeft een dubbele betekenis:

  • Mensen ervaren kinderen/volwassenen met autisme niet altijd als beleefd. Deze veronderstelling is niet (altijd) juist: ze geven oprecht weer wat zij denken, en vanuit dit standpunt zijn zij beleefd.
  • Beleef zelf hoe iemand met een Autisme Spectrum Stoornis (ASS) een situatie ervaart met behulp van Virtual Reality. Voel de onzekerheid, angst, boosheid, verwarring van de autist.
Klaslokaal met de juf voor het bord maar de leerling met ASS helemaal afgeleid door de klok boven haar hoofd.
Leerling met ASS helemaal afgeleid door de klok.

Wat als wij niet dezelfde taal spreken?

Communicatie is de basis voor wederzijds begrip en acceptatie. Het is een proces van informatie-uitwisseling dat plaatsvindt middels een stappenplan. Als er een stap mislukt in het stappenplan, is er geen communicatie, dan is er geen wederzijds begrip. Voorbeeld:

Een hond kwispelt omdat hij blij is, de kat zwaait met zijn staart omdat hij boos is.

Een persoon met ASS communiceert anders en reageert anders. De beleving is verschillend, wat voor de één beleefd is, is voor de ander ronduit onbeschoft. ‘Jij ziet er vandaag lelijk uit!’ De autist zegt netjes en heel eerlijk wat hij ziet, dat is toch beleef(d)?

Dat is feitelijk beleefd, maar de ander ervaart dit toch als niet-wenselijk. De persoon met ASS kent de maatschappelijke code niet: “Zoiets zeg je niet”. Dat heeft een negatieve invloed op de emoties.

Leren door te ervaren

Met behulp van Virtual Reality laten wij de ander ervaren hoe iemand met ASS communiceert, dingen ervaart, hoe een boodschap binnenkomt. Door in de VR-beleving te stappen ervaren we hoe de ander denkt, reageert, voelt. De VR simulatie is ontwikkeld om autisme “levensecht” te maken.

De Virtual Reality bril plaatst u in een lessituatie. De virtuele leerkracht geeft de leerlingen, waaronder u – in de rol van leerling met autisme – een opdracht. Ervaar de verwarring van de leerling met autisme: rumoer, licht, onduidelijkheid, interactie.

Leerkracht zit met VR-bril als leerling in de virtuele klas.

Ontstaat er bij u al iets van begrip? Met uw collega’s bespreekt u wat u heeft ervaren:

  • Wat viel u op?
  • Herkent u situaties?
  • Welke vragen roept de beleving bij u op?

We helpen u antwoorden te vinden.

Waarom Beleef(d) Autisme?

Stichting Belevenderwijs koos voor autisme als eerste thema. Vanuit het onderwijs bereikten ons vragen naar praktische hulp aan kinderen “met een rugzakje”. Eén item sprong eruit: autisme.

We ontwikkelden een pilot in 2019, die als proef werd aangeboden aan ca. 200 deelnemers. De resultaten van de pilot waren dusdanig, dat we het aandurfden een completere versie te ontwikkelen vanaf medio 2021. Deze VR-toepassing is nu klaar, het bijbehorend interactieve lespakket is opgesteld.

In het schooljaar 2022-2023 starten we met de eerste cursussen!

Even voorproeven?

Bekijk de afbeeldingen en video hieronder om een voorproefje te krijgen van de Virtual Reality simulatie. We merken hier wel bij op dat ‘platte’ beelden bekijken van een interactieve 3D ervaring slechts een beperkte indruk geeft. Bij Virtual Reality staat beleven en ondergedompeld zijn voorop. Juist daarom kozen we voor het instrument VR. Eenzelfde beleving is met foto’s en videos simpelweg niet te bereiken!

Filmpje uit de VR-toepassing: leslokaal met leerlingen en geroezemoes

De ontwikkeling van de Virtual Reality toepassing Beleef(d) Autisme is mogelijk gemaakt door Stichting IT Projecten (StITPro). Zonder hun genereuze subsidie hadden we Beleef(d) Autisme niet kunnen realiseren.